Markedsreguleringene
Norske kommuners omsorgstjenester er bygd på samme lest da de styres av et nasjonalt regelverk.
Dertil styres innkjøp – herunder helsebemanningsinnleie - av lov om offentlige anskaffelser.
Historisk perspektiv
600 helsebemanningskonkurranser er gjennomført siden årtusenskiftet. Hvorav alle gikk galt – med
unntak av de som strengt bygger på herværende konkurransetips. Dette er fasiten. 25 år med
helsebemanningskonkurranser oppsummert.
Det som går galt om man avviker fra herværende fasit, er oppdragsgivers avtalehåndtering og
økonomistyring.
Gode og dårlige konkurranser
Utfordringen mht. helsebemanningskonkurranser er hvordan man enkelt – herunder beskrivelsesfritt
- adresserer sykepleiermangelen.
Dårligst er konkurranser som munner ut i rammeavtaler som ikke regulerer pris. Da ender
kommunen gjerne på ROBEK listen. Pris må altså reguleres av rammeavtalen.
Markedet er i ubalanse, eventuell vekting av pris genererer således erfaringsmessig avtalelekkasjer.
Altså bør pris settes av oppdragsgiver.
Nest dårligst er konkurranser som (dels) evaluerer på kvalitative størrelser. Gjerne kalt
stilskrivingskonkurranser. Unngå ethvert kriterium som fordrer beskrivende svar. Krav om fonter,
margstørrelser og max antall ord eller sider hjelper ikke. Enhver form for beskrivelser kan uansett
besvares med noen få tastetrykk - ved hjelp av ny KI-teknologi.
Slike konkurransen genererer unødig evalueringsarbeid til liten eller ingen verdi, og må gjerne
avlyses.
Nødvendig tilknytning til leveransen
For å ha den nødvendige tilknytning til leveransen, må tildelingskriteriet evaluere forpliktende sider
ved tilbudet. Hvilket ikke er så enkelt, all den tid dette handler om formidling av arbeidskraft.
Oppdragsbekreftelsen involverer tre parter – innleier, utleier og den innleide. Altså må det foreligge
et avrop før arbeidstaker kan og vil gi sin bekreftelse og leverandør (utleier) kan forplikte seg.
Følgelig kan ikke oppdragsgiver i sin bemanningskonkurranse be om CV på de som forpliktes levert.
Det nærmeste man da kommer i et marked i ubalanse, er å evaluere leveransekraft. Hvilket både
dokumenterer tilbyders ferdigheter som utleier, og hvorvidt denne tilbyder besitter arbeidsavtaler
med norskautoriserte kandidater som både kan og vil leies ut fra aktuelle utleier.
Gitt alle ovennevnte forhold inklusive nevnte nasjonale rammeverk som gjør at alle landets
kommunale tjenester er bygd på samme lest, viser erfaringene (nevnte 600
helsebemanningskonkurranser fra årtusenskiftet med gode/dårlige resultater) at revisorbekreftet
antall sykepleiertimer levert i norsk (kommune)marked siste 12 mnd er den beste (tilsynelatende
endog eneste) indikatoren på fremtidig leveranseevne.
Nærmere en nødvendig tilknytning til leveransen kommer man ikke. Mange kreative forsøk er gjort
gjennom årenes løp, samtlige har gått galt. Altså bør dette kriterium – med ovennevnte begrunnelse
om tilknytning til leveransen - vektes 100%. Og gis en innretningen som samsvarer med 2022/1797 -
Klagenemndssekretariatet og 2009/64 - Klagenemndssekretariatet
(65-67).
Nevnte kriterium kan eventuelt suppleres av oppdragsgivers egenerklæring på 1 linje om at
vedkommende forplikter seg til å levere vikarer fra dag én.
Mange tilbydere vanner nevnte kriterium ut i form av ulike supplerende stilskrivingskonkurranser,
med avlysning av konkurransen som mest sannsynlige resultat.
Unngå rangering av tilbydere
Husk at pris må reguleres av rammeavtalen, og at rangering av tilbyderne må unngås.
Avrop/minikonkurranser på tid og kvalitet må gå parallelt til alle – basert på prinsippet om
førstemann til mølla, eventuelt med en kort frist på 1 time.
Klager
De som ikke har leveransekraft og følgelig taper konkurransen, sender gjerne sin klage der
ovennevnte kriterium feilaktig anføres å være ulovlig. Slike klager bør avvises om ovennevnte er
overholdt.
Konkurransens innretning
- 100% vekt på leveransekraft, definert som ovenfor. Historiske leveranser ut over siste 12 mnd er irrelevante. Det samme er leveranser i utlandet da disse ikke er bygd på norske autorisasjoner
-
Prisformel: Her er det to alternativer. I begge tilfeller er vikarens timelønn lik lokal tariff på
samtlige timer - herunder bekvemme og ubekvemme sådanne (timelønn er altså ikke lik
grunnlønn)
- Timepris = timelønn*faktor (anbudsfaktor ligger på vel 2 mens spotmarkedsfaktor går til 2,5 (legger man faktor for lavt får man ikke sykepleiere)).
- Timepris = timelønn*1,3 + gebyr (anbudsgebyr ligger gjerne på godt og vel 200).
- Kvalitet som kvalifikasjonskriterium: ISO-organisasjonen – som er markedsledende på kvalitetsvurderinger - sertifiserer, men rangerer ikke etter kvalitet. Hvilket Oppdragsgiver heller ikke bør gjøre. Krev fremleggelse av ISO-sertifikat 9001, evt kvalitetssystemets innholdsfortegnelse. Unngå som nevnt stilskrivingskonkurranser og rutinebeskrivelses- vurderinger – herunder f eks om hvordan utleier rekrutterer. Det er kun resultatet av utleiers rekruttering – leveransekraft som angitt ovenfor - som er relevant.
- Inntil ti rammeavtale-leverandører, eventuelt: Alle som er kvalifisert
- Unngå leverandør-rangering, jf ovenfor om avrop/minikonkurranser
- Unngå private helsebemanningskonkurranse-tilbydere da de vil ha godt betalt, og derav prefererer alt som kompliserer herunder endog stilskrivingskonkurranser. Trenger du assistanse, anbefales ex stavanger-innkjøper +47 91135788 Helge Askildsen hask@lyse.net.
Lykke til med konkurransen!